- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J. Werkman
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening/Mededelingen
-
2
Bijlagen
-
3Spreekrecht inwoners
-
4
De heer T.W. Swart/CDA heeft een wijzigingsvoorstel gedaan voor de besluitenlijst van de raadsvergadering van 23 september 2025.
Het voorstel is om bij agendapunt 6 de volgende tekst toe te voegen:
Het CDA merkt op dat niet iedereen zich houdt aan de vergaderafspraken en doet een oproep om deze na te leven.
Bijlagen
-
5
Hamerstuk
Goede wegen, fiets- en voetpaden zijn belangrijk om onze gemeente veilig en goed bereikbaar te houden. Daarom is het nodig dat deze in goede staat zijn en veilig gebruikt kunnen worden. De gemeente is ook wettelijk verplicht om deze wegen en paden goed te onderhouden. In de afgelopen jaren is er extra geld geïnvesteerd in de wegen waardoor de kwaliteit van de wegen, fiets- en voetpaden is verbeterd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het Meerjaren Onderhouds Plan (MOP) wegen 2026-2030 zoals weergegeven op de “Overzichtkaart” en “Doorkijk” vast te stellen en daarvoor;
2. Het budget voor het onderhoud aan de wegen met 5% te verhogen (€ 57.791,15) en dit structureel te verwerken. -
6
Hamerstuk
Op 22 april 2025 heeft de raad besloten om de huidige Bedrijveninvesteringszone voor het centrum van Oosterwolde (BizO) met vijf jaar te verlengen mits uit een draagvlakmeting zou blijken dat conform de wet Bedrijveninvesteringszone er voldoende draagvlak zou zijn. Er heeft een draagvlakmeting onder de ondernemers en vastgoedeigenaren plaatsgevonden en de resultaten waren positief. Het verlengen van de huidige BizO in het centrum van Oosterwolde is daarmee weer voor vijf jaar geborgd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Verordening reclamebelasting 2020 in te trekken;
2. Kennis te nemen van de uitslag draagvlakmeting BizO -
7
hamerstuk
Op basis van artikel 10, lid 4 van haar statuten biedt het bestuur van de Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde de Jaarstukken 2024 ter goedkeuring aan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Jaarstukken 2024 van de Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde goed te keuren.
-
8
Eén termijn
De gemeenteraad heeft op 30 november 2021 de huidige Apv vastgesteld.
Sinds die tijd is de Omgevingswet in werking getreden en is de model-Apv van de VNG geactualiseerd. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de voorgestelde Apv. Het gaat voornamelijk om tekstuele wijzigingen.
Op een aantal punten wordt voorgesteld om de Apv inhoudelijk te wijzigen. Deze punten zijn beschreven in de bijlage ‘Inhoudelijke wijzigingen Algemene plaatselijke verordening Ooststellingwerf 2025’. Per wijziging is de achtergrond van het voorstel vermeld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Algemene plaatselijke verordening Ooststellingwerf 2025 vast te stellen.
2. De Verordening kleinschalige verblijfsrecreatie gemeente Ooststellingwerf in te trekken. -
9
Twee termijnen
De gemeente Ooststellingwerf heeft een aanvraag om een omgevingsvergunning ontvangen voor de functiewijziging van Wonen, Bedrijf en Agrarisch naar Natuur voor het perceel kadastraal bekend als gemeente Oosterwolde, sectie G, nummer 369 te Fochteloo.
Op 28 oktober 2025 wordt de gemeenteraad het besluit voorgelegd een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Nadat en onder de voorwaarden dat door de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen wordt afgegeven, kan de omgevingsvergunning worden verleend.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De nota van zienswijzen vast te stellen;
2. Een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de functiewijziging van Wonen, Bedrijf en Agrarisch naar Natuur voor het perceel kadastraal bekend als gemeente Oosterwolde, sectie G, nummer 369 te Fochteloo. -
10
Twee termijnen
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het Reglement van Orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raad van 2018, in te trekken.
2. Verordening op raadcommissie 2015 in te trekken.
3. In te stemmen met het Reglement van Orde voor de raadsvergadering, commissievergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad van de gemeente Ooststellingwerf 2025. -
11
Twee termijnen
De rekenkamer Ooststellingwerf heeft onderzocht of de informatiebeveiliging adequaat is georganiseerd en geborgd bij de OWO-gemeenten en in hoeverre de gemeenteraden in positie zijn om hun taken uit te voeren. Het rapport met de aanbevelingen van de rekenkamer is gedeeld met de gemeenteraad.
Tijdens de raadscommissie Samenleving zal de rekenkamer een korte toelichting geven op haar rapport.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college de opdracht te geven om de aanbevelingen van de rekenkamer inzake Informatieveiligheid in Ooststellingwerf tot uitvoering te brengen:
Beleid en uitvoering:
8. Intensiveer de samenwerking in OWO verband en breid deze uit door niet alleen de uitvoering gezamenlijk op te pakken, maar ook op korte termijn gezamenlijk beleid te formuleren.
9. Vertaal de uitgevoerde GAP-analyse structureel naar een concreet verbeterplan met meetbare mijlpalen, versnel de implementatie van de BIO2-norm en zorg voor een integrale aanpak voor informatieveiligheid om het volwassenheidsniveau te verhogen, naar volwassenniveau 4.
Incidenten (afhandeling):
10. Verhoog de aandacht voor risicobeheersing en zorg voor een duidelijke opvolging van incidenten.
PDCA-cyclus:
11. Versterk de PDCA-cyclus door de opvolging van audits en adviezen te verbeteren en te documenteren.
Weerbaarheid:
12. Maak bewustwordingsactiviteiten verplicht voor medewerkers, bestuurders en raadsleden en zorg voor een gestructureerde aanpak voor opleiding en training.
Crisisorganisatie:
13. Organiseer periodieke crisisoefeningen en borg de effectiviteit ervan binnen een PDCA-cyclus, ook in OWO-verband.
Rol van de Gemeenteraad:
14. Informeer de gemeenteraad zodanig dat zij haar controlerende en kaderstellende rol op het gebied van digitale veiligheid kan vervullen. Besteed hierin aandacht aan de volgende punten:
• de mate waarin de gemeente voldoet aan de BIO norm;
• ontwikkeling in het volwassenheidsniveau; risicomanagement en crisisbeheersing -
12Sluiting